Yeni İşe Başlayan Çalışanlarınız İçin İlk Gün Neler Yapmalısınız?

Geçtiğimiz hafta üyesi olduğum mail gruplarından birinde moderatör şöyle bir soru sordu: "işe başladığınız işyerinde karşılaşmış olduğunuz güzel uygulamalardan örnekler verebilir misiniz?" Buna ciddi bir cevap gelemeyeceğini bilsem de merakıma hakim olamadığımdan dolayı bir kaç gün gelen mesajları okudum. Gerçekten de kimse çıkıp "bana şöyle şöyle yapıldı harikaydı, içim açıldı" diyemedi. Bir kaç kişi dilek ve temenni mahiyetinde "şöyle olsa güzel olurdu" gibi uygulamalar önerdi ama kendilerinin böyle bir uygulama ile karşılaşamadıkları belliydi. Ne yazık ki ülkemizde çalışana verilen değer azaldıkça, çalışanları mutlu edebilecek uygulama örnekleri de azalıyor.

Bir çalışan için yeni bir işe başlama günü en stresli günlerden biridir. Bir çok yeni yüz ve yanında gelen bir yığın yeni isim, yeni mekanlar öğrenme, yeni görevin gerekliliklerini öğrenme, yeni çalışma kuralları (varsa kültürü) öğrenme... Bunlar kısa süreye sığdırılması gereken zor işler. Ancak şirketler bir kaç küçük uygulama ile çalışanın bu dönemi kolay tarafından geçirmesini sağlayabilirler. Bunların başında gerekli olan minimum araç gerecin çalışan işe başladığında hazır olması gelir. Bir çok durumda yeni işe başlayacak kişinin oturacağı yer sorununun önceden çözülmediğini bile görüyoruz. Yeni işe başladığınızda şunu hayal edin: binanın dış kapısından giriyorsunuz, mümkünse patron, genel müdür, değilse en azından amiriniz olacak kişi sizi karşılıyor, gözünüzün içine bakarak gülümsüyor ve hoş geldin diyor. Sonra sizi bekleme holünde veya toplantı salonunda saatlerce oturtmadan masanıza götürüyor. Masanızın üzerinde kullanacağınız bilgisayar, önceden bastırılmış kart vizitleriniz ve gerekli kırtasiye malzemeniz var. Telefonun yanında şirket içi telefon numaralarının rehberi duruyor ve bu rehber güncel (evet evet güncel). Eğer işiniz gereği verilecekse içi dışı temizlenmiş durumda cep telefonunuz, altına telefonu numarası ve pin kodu yazılı bir kağıt sıkıştırılmış durumda. Yanında eğer işiniz için verilecekse şirket otosunun anahtar ve ruhsatı duruyor. İnsan Kaynakları bölümü şirket ağı üzerinden daha önceden sizin işe başlayacağınızı tüm personele duyurmuş, kısa özgeçmişinizi iletmiş, görevinizi anlatmış ve size de bir hoş geldin mesajı göndermiş. Böyle bir ortam sizi etkiler miydi? Bunlar bence her çalışanın hakettiği ve kendine değer verildiğini hissedeceği olmazsa olmazlar. Peki bu organizasyonun maliyeti nedir? Hiç... Bunlar zaten önce veya sonra yapılması gereken şeyler. Peki bu düzen içinde yapılmasının artılarını hayal edebilir miyiz?

Bir de sistemsel gereklilikler var. Bunları da şu şekilde sayalım:

1. Mevcut personelin yeni işe başlayanlarla hızlı şekilde tanışıp kaynaşmasının sağlanması,

2. Yeni çalışana rehberlik edecek, ona kişi ve mekanları gösterip tanıtacak, temel kurallardan bahsedecek bir kişi atanması,

3. Yöneticisinin ilk öğle yemeğinde yeni başlayan çalışana eşlik etmesi ve birlikte yemek yemesi,

4. Yöneticisinin ilk günler günde bir kaç kez, daha sonra da düzenli olarak "nasıl gidiyor, ne var ne yok?" şeklinde sorularla geri bildirim almasının sağlanması.

Bunlar gerçekleştirilmesi çok zor ve maliyetli şeyler değil ama çalışanlar için önemli... Çalışan için önemli olan her şey şirket için de önemli... Bunu unutmayalım.