Ama…

Tüm kuruluşlarda ve hatta aile içinde "ama" kelimesinin kullanımının yasaklanması taraftarıyım. Satış ve iletişim eğitimlerinde de aynı şeyi şiddetle tavsiye ediyorum. Sebebine gelince: ama, fakat, lakin (üçü de benzer anlamlar taşıyorlar) öyle ters etki yaratan kelimelerdir ki, kullanıldıkları yere göre mutlaka bir olumsuzluk ifadesi getirirler.

Cümlenin başında kullanıldıkları zaman karşı tarafta duvara çarpma etkisi yaratırlar. Örneğin şu dialoga bakalım:

- "Benim verdiğim görevi zamanında yerine getirmediniz"...

- "Ama siz de geçen ay benim maaşımı ödemediniz" (duvar etkisi).

Bu dialogun olumlu bir noktaya varacağını söylemek çok zor.

Ama, fakat ve lakin kelimeleri cümlenin ortasında kullanıldıklarında ise, cümle olumlu bir tonda başlamış bile olsa, o olumlu kısımda yer alan her sözün etkisini sıfıra indirme etkisine sahipler. Şu örneğe bakalım:

"Dünkü toplantıda izlediğiniz strateji çok akıllıcaydı, ama müşteriyi ikna edemedik."

Bu cümleye muhatap olan siz olsaydınız, ayrılırken akıllı bir stratejist olduğunuzu mu düşünürdünüz yoksa sonuç elde edemeyen, işe yaramaz bir kişi olduğunuzu mu?

Tüm kullanım durumlarında ama, fakat, lakin yerine daha olumlu bir anlam getirecek kelimeler uygulanabilir. Örneğin son cümlede:

"Dünkü toplantıda izlediğiniz strateji çok akıllıcaydı,  buna rağmen müşteriyi ikna edemedik" şeklinde bir ifade kullanılsaydı, akıllı stratejiye daha da fazla vurgu yapılmış olurdu.

"Ama"ları yok edelim...