Şirketinizin işine uygun performans göstergeleri bulamıyor musunuz?

Bazı işletme sahiplerinin hedeflerle yönetim uygulamamak için en sık rastlanan mazereti "bizim işlerimiz o kadar özel ki performansı ölçmemiz mümkün değil" şeklindedir. Dışarıdan bu tip bir firmaya giden bir ziyaretçi iseniz bu söylenene inanmayın. Böyle bir söz söyleyen işletme sahibiyseniz kendi söylediğinize kendiniz inanmayın. Her türlü ürün veya hizmet üreten firma için çeşitli anahtar performans göstergeleri bulabilmek mümkündür. Önemli olan neyi aramanız gerektiğini bilmektir. Kendinize sormanız gereken soru şudur: "Bizim için başarı nedir? Firmamızda ne gibi durumlarda başarılı olduğumuz sonucuna varacağız?" veya "ne, ne kadar olursa başarılı olacağız?"

Başarıyı hangi kriterler ile ölçeceğimize karar vermek yetmiyor, bunların başarıyı ifade edecek olan değerlerini de belirlememiz gerekecek.  Örneğin dönemsel satış gelirleri bir çok firma için bir başarı kriteridir. Ancak ne kadar satış geliri elde ettiğimizde başarılı kategorisine gireceğiz buna da karar vermemiz gerekir. Sizin satış gelirlerinizi %20 artırdığınız bir dönemde rakipleriniz ikiye katlamışsa bu bir başarı mıdır?

Anahtar başarı göstergelerinin daha başka özellikleri de taşımaları gerekir. Örneğin:

  • "Hizmet süresini %30 kısaltmak" uygun belirlenmiş bir anahtar performans göstergesi değildir
  • "Bütün departmanların denetimlerini tamamlamak"  uygun belirlenmiş bir anahtar performans göstergesi değildir

Bunların neden uygun olmadıklarını siz düşünün ve bulmaya çalışın. Şunu da unutmayalım: işimizi iyi ifade eden uygun göstergeler bulamazsak etkin bir performans yönetim sistemi kurmamız mümkün değildir.